Offer letter from ‘S’..jeng, jeng, jeng….

Posted: November 14, 2008 in Babbling
Tags: ,

Dari semalam lg aku nak luahkan isi hati aku kat sini, tp tak terluah-luah..although kena ‘jual’ pun, kerja still on..huhu..nih yg aku tak syok ni..kalo ikutkan hati & perasaan, dah malas aku nak buat keje..dah le jual employee kat orang lain, tapi ada hati nak suh continue wat keje secara workoholic nye..isk2, memang tak patut hala…(jauh di sudut hati, aku masih bersyukur kerana berpeluang dpt offer kerja kt tempat lain, kalo dibuatnye semua kena VSS..mati aku..sape nak bayar semua utang piutang)

Haaa, semalam aku dah dapat offer letter dari ‘S’..gementar gak nak masuk bilik jumpa diorg..semua ’03’ beb..meeting room kat third floor dah jadi cam company ‘S’ dah..penuh banner diorg..

“Welcome Madam..have a seat here..” (Begitu sopan en Mukun berbicara)

Setelah berkomunikasi selama 5 minit, diorang pun bagi lah offer letter kat aku..

“If you have any concern, please raise ur question to our HR at ground floor..” (aku tak ingat dah nama yg bercakap nih..yg aku kenal cuma Mukun, sebab apa dia glemer?? Haa, side burn dia tuh cam elvis presley..hihih)

Balik cubical je, aku terus baca offer letter..portion yg aku tengok fis2 skali adalah annual income yg diorg offer..(memang dasar mata duitan tul..hahah)..

“Wowwwww…” Tuh la impression aku bile calculate montly salary…

Aku baca lagi dan lagi..

“Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa…” Macam tuh plak respon aku kali ni..uhuksss..

Annual leave 10 hari jer??? Isk3..aku ingat Motorola la yg paling kedekut bagi 12 hari AL, skali ade lagi company yg lagi worse tang cutinye..sikit giler!! Aku nih kalo dah nak raya puasa, maunye 5 hari nak apply leave..then raya cina lak mesti nak 2 3 hari lagi..tuh tak termasuk lagi perayaan lain2..huhu..gi mana dong??? Pastu, no marriage leave??? Haihhhh, walaupun aku tade plan nak kawen buat masa terdekat, nih kes berat nih..giler ape nak kena deduct dari AL yg ciput itu??? dan ini lah salah satu hot topic dikalangan Motorolan yg masih single..ahaksss!!

Aku go through lagi agreement tuh…

Erksss…2 months notice??? Adehhhh, susah nyer nak resign camni..dengan zaman kemelesetan ekonomi skang, susah company nak tunggu lame2 kalo nak hire orang baru..huhu..bagi aku, nih la issue yg paling aku concern..Hmmmm…

The rest cam okey lah..some benefit yg diorg offer ade lagi better dari Motorola..

15 Dec 2008, officially jadi Satyamite kalo sign offer letter…

Ade mase lebey kurang sebulan je lagi, kalo aku tak dapat offer dari company lain, nak tak nak..secara sukarela nye aku turunkan tandatangan..*Sob..Sob

Oh, btw…ade berita hot!!!(Perasaan gatal dah datang dah..hahahha)

Ade sorang HR guy yg hensem..muka cam melayu, cakap bahasa kita fluent giler…macam sengaja je dia datang kat group kitorg tadi utk borak2..

“Ada v9 nye charger tak??”

“handphone ape??” Kitorg tanye..

“Henset Motorola..” Dia jawab..

Wahhh..guna handphone motorola gak upenye yek..hihih..Kitorg jwb ngan slumber yg tader charger tuh..sekali die lak kate..

“Ehh..korang tak pakai henset motorola ke?? ”

Heheh..aku ade je satu henset motorola, tapi tak bawak lak charger nye..

Dalam 10 – 15 minutes gak kitorg duk sembang2 ngan HR tuh..dia duk bercerita la pasal company ‘S’ dan mententeramkan hati kami yg sedang gundah gulana… (tak tahu la kitorg terpengaruh ke tak dgn ape yg dia cakapkan tuh..pandai giler bercakap, patut la leh jadi HR :P)

Masa lunch tadi pun, HR guy yg kitorg kate hensem tuh jadi topik perbualan..hahah.. kuat tul penangan orang ni..skali ade sorang ofismate aku cakap, HR tu indian guy sebab cam tertengok nama dia..Isk2 (terus stop perasaan kami utk mengusha :P)

Haaa, kalo la Lisa ade terbace entry ni..akak nak tanye..

“India ke melayu ek HR tu??? ” ahakssss!!!! (Ini soalan general yek..jangan sesekali anda berfikir ia mempunyai unsur-unsur ke’flirtan’ :P)

Comments
  1. mangsa XXX says:

    Name die SUJAY.
    die je yg muke indian ala2 malay skit.sbb ade sweet2 camtu kan?kurus2 kan?mmg mamat tu sekeping jek.tapi, hensem keeeeeee?akak dh bertemu jodoh ke?hahah

    sbbnye, lagi sorg HR laki is chinese.name LEBON.so, mmg knfemla mamat tu adelah Sujay. X pnah berurusan ngan Sujay, slalu berurusan ngan Sujee(pmpuan).

    ape yg die ckp ngan korg smpai rase tercomfort gitu?share la kak.
    lg 1..emmm salary die up kan ek?huhuh.nak tau nak tau hehehe.
    ade x die ckp yg transport allowance tu adelah rm300.dan dlm payslip die mmg siap2 campur tulis basic.let say basic akak 3000.die akan cmpur trus jadik 3300.so dlm payslip die jadik basic:3300.dan mmg ade EPF deduction trus la dr amaun tu.die cite detail tak?

    akak, leh tanye tak ape bende yg agak best yg dorg janjikan?please.nak tau gak.

    pasal AL mmg siot kan?mine tinggal 3 hari je lagi tau.:(😦 uuuu uuuuuu.dh la bukan bagi seketul 10 tu setahun tapi bagi sikit2..

  2. mangsa XXX:
    hahah..dan2 bertemu jodoh?? adehh, xtually tader la hensem mane..tp kalo kategori diorg, kire boleh la tahan..sweet tuh ade lah skit2..yg kitorg duk kate hensem tu sb duk nyakat one of ofismate yg minat lelaki ala2 hindustan..tuh yg duk kenen2 kan dia😛

    Hmm..payah gak nak citer camne, tader lah rase comfort sgt pun tp cam dah xde choice lain jek..uhukss..kalo tak accept offer diorg, jobless lak nanti..salary yg jd up tuh sb tambah benefit yg motorola offer tp diorg tak provide..so, diorg calculate total smenye tambahkan kat salary..(contohnye motorola share, EPF contribution, bonus, MIP etc)..kalo ikutkan nothing gain, nothing lose la kot..diorg xde la janji benda best sgt, yg diorg ckp new complex nanti byk facilities & business diorg going well…betul ke tak yek?? dah le diorg suka ckp belit2..len yg ditanye, len plak yg dijawab..adehh~

  3. !zyan says:

    sian la korang.
    saya sepatutnye bersyukur dpt AL 22 days per yr…..(tp still rs tak cukup..ehehe)

  4. Izyan, tuh la..sian kat kitorg kan..huhu..Oh, dpt 22 days AL per year ek..Hmm, izyan keje kat mane yek??

  5. !zyan says:

    rhb bank
    sume banking line lebey kurang mcm tu….22-25days. Tp kalo lagi lama keje…i.e. dah 10 thn ke…naik lg la number of ALs tu =)

  6. Wahhh..byk nye AL~~ Izyan, akak nak keje kat banking la plak pasni..soklan cepu emas, tempat izyan ade opening tak? hahha..giler desperate carik keje baru😛

Leave a Reply

